Druk en beheersing

Juni 2018 is door Gerard een seminar in Espinho (Portugal) bezocht. Centraal op deze karate trainingen stond kata Sochin Oyo. De training voor black belts op zondag concentreerde zich tijdens de warming-up met oefeningen om standen en houding te verbeteren. De reden voor de hieronder beschreven oefening is dat in een dojo stretching oefeningen gedaan met teveel oefeningen om kracht te ontwikkelen. Maar waar het echt om gaat is het het rekken, mobiliteitsoefeningen die ondersteunend zijn aan karate, en dan de eigenlijke karate training.

Ga tegenover elkaar staan (beide links voor) in Fudo dachi. Doe beide de volgende weringen en houdt deze ieder zo'n 5 tot 6 seconden vast: Jodan Tate uke, Chudan Soto uke, Gedan barai. Houd je lichaam recht en zet op de juiste manier druk op de benen. 

De volgende oefening is met de partner (één links voor, ander rechts voor) die oi-tsuki aanvalt, waarbij de partner reageert weert met 1. Tate uke - Ura tsuki. 2. Soto uke - Kizami tsuki, 3. Gedan barai - Uraken. Het is de bedoeling dat verbinding wordt gezocht met het achterste been. Ook hier weer langzaam, rechtop blijven en verbinden. Het idee is om te komen van druk, naar beheersing. De volgende oefening is om hetzelfde uit te voeren door de aanval met de wering langzaam te doen, en de tegenaanval snel. Met langzaam wordt niet "weak"of "soft" bedoeld, maar van druk, naar beheersing. Het doel is de beheersing te verbeteren, het gebeurd te vaak dat mensen van training komen met onnodige blessures omdat de beheersing ontbreekt. Onthoudt dat we hetzelfde kennen in kata, van langzaam naar snel. Doe dezelfde oefening maar dan snel en langzaam. Daarna de oefening snel uitvoeren.

De stage in Espinho werd door ruim 70 karateka bezocht, en was uitstekend georganiseerd, met een lunch op het strand op zaterdag. Gerard

Free Joomla templates by L.THEME