Ganka-ku

Sensei Sawada houdt van herhaling

Met het voornemen om vandaag geen acht te slaan om pijntjes en ander ongemak veroorzaakt door een feestje de avond vóór de training gingen we (Jan, Tim, Tristan en Gerard) blij en vol goede moed op 16 mei 2010 naar de JKA standaardisatie training in Eindhoven. Vandaag had Sensei Sawada oefeningen als voorbereiding voor kata Ganka-ku voor ons in petto. De Sensei heeft er zin in getuige de verschillende oefeningen die na wat uitleg veel, heel veel werden herhaald en op hoog tempo uitgevoerd.

 

De groep begint eerst met een simpele oefening om op plaats in Kiba-dachi 45 graden naar links, naar rechts en vervolgens naar voren Oi-tsuki te stoten. Vervolgens is gewerkt met een ruglingse verplaatsing waarbij na de verplaatsing de Oi-tzuki wordt gestoten.

Bij de volgende oefening moet langzaam vanuit Shizen-tai naar links worden uitgestapt in Kōkutsu-dachi. Vervolgens wordt Uchi-uke toegevoegd waar het de kunst is voor de karate-ka de juiste houding te kiezen die bij hem/haar past en dan ook gelijktijdig gereed te zijn. Op deze beweging volgt Kake-uchi (niet inschuiven). Voorste been over de vloer terug nemen en klemmen achter het been, één arm Gedan-barai en één arm Uchi-uke jodan. Dan blijven staan en balans zoeken, op de volgende tel overgaan op Kōkutsu-dachi met Uchi-uke. Tijdens de uitleg (konden wij wat bijkomen) werd met onze Tim als voorbeeld haarfijn uitlegt wat het probleem met bewegende knieën, teveel kracht in de schouders en onvoldoende concentratie op de hara hierbij is.

Bij een andere oefening is verder gehamerd op de balans. De karate-ka werd gevraagd een voor hem/haar passende, juiste en correcte uitvoering van Kizami tzuki-jodan gevolgd door Oi-tzuki chudan en Gyaku-tzuki chudan te laten zien (start zkd, Kamae). Ook hier weer aandacht voor de heupinzet en hara.

De volgende oefening werd gestart vanuit Heisoku-dachi. Linker been Mae-geri, rechterbeen Mae-geri en altijd weer terugkomen in Heisoku-dachi. Vervolgens overgaan in zkd. Voorste been Mae-geri. Achterste been Mae-geri en achter neer zetten, gevolgd door achterste been Mae-geri en voor neerzetten in zkd.

 

Ik kan melden dat na 50 herhalingen van voornoemde oefeningen er niet veel over was van mijn goede voornemens om geen acht te slaan om pijntjes (……). Oja, we hebben Ganka-ku ook nog uitgevoerd, met verbazingwekkende verbeterde balans alhoewel ik zelf de indruk had dat het er niet goed uit zag omdat mijn benen aanvoelden als elastiek. Nadat we ons pak hadden uitgewrongen kwamen we tot de conclusie dat het weer nuttig en aangenaam is geweest. Deze training is bezocht door circa 30 karateka’s die o.a karate scholen uit Amsterdam, Deurne, Almelo, Weert, Eindhoven, Geldrop, Vianen, Maastricht, Valkenburg, Neerbeek, Heerlen en natuurlijk Mierlo vertegenwoordigden.

© Karateschool Mierlo 2010, op dit artikel rust copyright. <

Hits: 1408